dijous, 11 de febrer del 2021

Ortografia

 2. s, z, ss, c, ç

1. El so [s] té diferents representacions gràfiques segons el lloc que ocupa dins la paraula i segons la vocal que té darrere. Posa en negreta les paraules que tenen aquestes grafies i escriu si és so sord o sonor.

· Per Santa Llúcia, un pas de puça.

· Cap animal no ensopega amb la mateixa pedra.

· Març marçot mata la vella vora del foc.

· Per l’Ascenció, cortines al balcó.

· Si la lluna toca el menjar, ja el pots llençar.

· Si t’has vençut a tu, no et vencerà ningú.

· Ull blau i cella rossa fan galant mossa.

· Cor apassionant no vol ésser aconsellat.

· Poll ressuscitat pica més que cap.

· La paciència és la mare de la ciència.

· El pobrissó mai no té raó.

· Dels lluços, la cua.

· Si els taurons al vaixell fan escorta, és que ensumen carn morta.

· Si surts a passejar, no et cansis de preparar.

· Ni forner sense pastera ni camí sense drecera.

· El sol de març porta refredats.

· Diu el pinsà: “Quan ve l’octubre, quin fred farà!”

· Home braçut, home forçut.


2. Completau les paraules del poema següent amb una d’aquestes grafies: s, ss, c, ç:

Després de la tempesta

Quan s’esqueixen els núvols ….obre el ….el,

la ….iutat ….urt rient de la tempesta,

regalant d’aigua llumino….a arreu,

remorejant de nou en ….ons de festa.

Recomen….a el remor en la ….iutat

i en el rostre dels homes l’alegria:

els núvols ….obre el ….el s’han esqueixat,

la tenebro….a nit torna a ….er dia.

Cadascú al….a els ulls per si retroba

la gran blavor del ….el, tan oblidada!

Beneïta sies, tempesta pa….ada,

Perquè fas al….ar els ulls a la llum nova!

Joan Maragall

3. Completeu les frases següents amb una paraula acabada en –ança o –ença de la mateixa família de les que encapçalen cada línia:

enyorar Quan sóc lluny sento molta ……………………………………….

esperar Hi ha un refrany que diu: “Mentre hi ha vida hi ha …………”

venjar Saps què va ser la ………………………… catalana?

semblar Té una forta ………………………. amb el seu germà.

prometre Vaig fer una ………………………… i l’he de complir.

créixer Està en període de ……………………………..

ensenyar Han rebut una bona …………………………….

lloar Va rebre una ……………………….. darrere l’altra.

conèixer He fet una ………………………. Molt interessant.

4. Dins d’una mateixa família de paraules, la ç alterna amb c o ç, segons la vocal que dugui darrere (braç, braçada, bracet) i la s, amb ss o s, segons que el so sigui sord o sonor (ros-rossos/país-països).

Tenint en compte que aquests dos grups de grafies no es poden barrejar, i d’acord amb la lletra en negreta de cada paraula, completau les sèries següents:

llaç lla….et lla….ada

venciment ven….ut vèn….er

nas na….os na….et

anglès angle….os angle….es

gras gra….onet gra….es

força for….ejar for….ut

gris gri….or gri….es

espès espe….or espe….eït

casa ca….ona ca….eta

arròs arro….ar arro….aire

glaç gla….ons gla….ar

plaça pla….es pla….eta

rus Rú….ia ru….os

lluç llu….et llu….os

5. Completau les frases següents amb paraules de la mateixa família de les de l’encapçalament:

camisa Vaig a comprar samarretes en aquella ……………………………….

pinzell Va acabar amb quatre ………………………………

Eivissa Aquest noi és ………………………………………

arrissar Ara porta el cabell ……………………………………

cervesa Ens trobarem a la ……………………………………..

sucre És poema molt …………………………………….

carrossa La ……………………………….. del cotxe està molt malmesa.

arròs Un ……………………………….. és un camp d’arròs.

tros Després de l’accident la moto va quedar …………………………….

disfressa Anava ……………………………… de pallasso.

vernís He d’ ………………………………… la taula.

tapís La …………………………….. del sofà ja és molt vella.

tossut Aquesta mula cada dia és més ………………………………..

dansar Coneixes aquesta …………………………….?

3. p/b, b/v, t/d, c/g

1. Completau amb p o b les següents paraules i classificau-les segons la grafia final:

Clu…., ca…., xo…., equi…., àra…., estri…., pro…., ado…., tu…., ra…., sa…., gru…., llo…., ta…., esclo…., bisíl.la…., dra…., mio…., na…., estre…., ca…., re….

Grafia b Grafia p

Generalment, darrere de vocal escrivim ……………….

2. Recordem que el so [p] a final de paraula i darrere de consonant el representam per p o b segons les paraules de la mateixa família. Completau les següents paraules:

calba cal….

bulbós bul….

esquerpa esquer….

verbal ver….

serpent ser….

destorba destor….

encorbat cor….

corbató cor….

barba bar….

3. Classificau les següents paraules segons la síl.laba inicial:

Subjuntiu, objecte, capçal, submissió, opció, obsessió, absurd, absència, capficar, obsequi, subjecte, obtenir, apte, observar, optar, obstacle, captenir, òptica, substància, captivar, abdicar, capgirar, absoldre, abdomen, subtil, absolut, subterfugi.

ab- ob- sub- cap- queden a part

4. Tornau a escriure les paraules de la llista A al costat de les de la llista B que són de la mateixa família, completant, abans, els buits:

A) avetosa, sivellar, taverner, envernissar, intercanvi, bavejar, avorriment, ennuvolat, cavalleria, gravador, baf, favera, desaprovar, àvia, rebentada, destravar, acovardir-se, embigat, rebolcada, governador, esveltesa, embenat, encorbar, espavilar, almivarat, berrugós, envestir, savi, trevolar, baronia, cascavellejar, mòbil.

B) si….ella sivellar fa….a

can….i ….iga

ba….a go….ern

a….et cor….a

a….orrit almí….ar

….ernís espa….ilat

ca….all es….elt

pro….a ….erruga

gra….ar ….ena

co….ardia ….olcar

ta….ernera sa….iesa

nú….ol ….aró

….afarada en….estida

a….i trè….ol

re….entar mo….ilitat

tra….a casca….ell

5. Formau els substantius dels següents adjectius afegint-hi la terminació que hi correspongui de les següents:

-etud -itud -itat -edat -etat

apte curiós inútil intens

ample ple alt exacte

fàcil recte perillós ingrat

sol segur mediocre fluix

capaç dèbil quiet nou

sec lent natural net

6. Completau les paraules següents i classificau-les segons la grafia:

a….zar, a….jectiu, a….verbi, a….mosfera, a….ministrar, a….judicar, a….junt, a….mirable, a….vers, a….les, a….mirar, a….làntic, a….quirir, a….vocat, a….zavara, a….vertir, a….versitat, a….metre, a….leta.

ad- at

7. Completau les següents paraules amb la grafia corresponent:

Tar…., tris…., covar…., desper…., acor…., par…., cer…., far…., llar…., por…., mor…., tas…., cos…., recor…., quar…., jus…., ver…., for…., tex…., fur…., tes…., nor…., per….

8. Escriviu una paraula relacionada amb cadascuna de les de la llista:

porquet arquer

albergar forca

llargada amargor

foscor banquer

emmarcar gorga

turca corcar

cinquena fangada

blancor enterca

estanquera calcar

franquesa corcats

sangada desfalcar

9. Classificau les paraules següents en agudes o planes:

Antropòfag, batec, amic, antropòleg, melic, càstig, nàufrag, pessic, llampec, meteoròleg, llimac, pròleg, sociòleg, almanac, cartílag, rizòfag, enemic, biòleg, centrífug, teòleg, anàleg, sarcòfag.

planes agudes

Les planes s’escriuen amb ……………… final

Les agudes s’escriuen amb …………….. final

10. Completau cada frase amb una paraula de l’exercici anterior que hi vagi bé pel sentit:

· Qui estudia la història natural de l’home és un ……………………………………..

· Cada moviment del cor és un …………………………………….

· L’……………………………….. és aquell que menja carn humana.

· Un caragol sense closca i gros és un …………………………….

· L’animal que s’alimenta d’arrels és un ……………………………

· Aquell que ha estudiat biologia és un …………………………….

· Un ……………………………….. és un calendari amb indicacions sobre el temps de les festes i fires.

· Aquest tema és ………………………………. a l’anterior; gairebé són iguals.

4. La –r final

1. Buscau l’infinitiu de les següents formes verbals:

crec conec

aprenc puc

bec faig

veig ric

trec venc

vull venço

creixo sé

empenyo estrenyo

mereixo escric

2. Completau les següents oracions amb la forma verbal correcta:

· Les flors que ……………………….. ell eren blauets. Nosaltres anem a …………………………… violes (collir/collí)

· La branca ……………………. darrere nostre. Ho vas sentir tu com va ……………………………….? (cruixir/cruixí)

· ………………………………. discretament. Sempre que havia de …………………………. treia el mocador (tossir/tossí)

· Primer hi va …………………….. moltes voltes. Finalment hi …………………….. el seu consentiment (donar/donà)

· Ell en ………………………… les conseqüències, però els altres també hi van ………………………………. molt (sofrir/sofrí)

· Han de …………………………… les llistes, però es veu que en Lluís ……………………….. elegit per unanimitat (sortir/sortí)

· Ja …………………… bé. Us hi vau …………………….. molta estona (estar/està)

· Ha d’…………………………… com a mínim tres dianes. Ahir n’……………………… dues (encertar/encertà)

· Sabia ……………………….. i aquell dia ……………………… millor que mai (cantar/cantà)

· Sempre ………………………… tothom i ell no es va poder ………………………… (defensar/defensà)

3. Completau les frases següents amb una d’aquestes formes:

Durs-dus, pastors-pastós, colors-colós, córrer-corre, àlber-alba, càntir-canti, cantor-cantó.

· No saps mai de quin ……………………. bufa el vent

· Que ………………………. que són aquests llits! No s’hi dorm bé

· Són ……………………….. de vaques o d’ovelles?

· “El …………………………. de jazz” és el títol d’una pel.lícula

· Tots volen que …………………….. una ària

· Què …………………… a la cartera?

· Saps què és el ……………………. de Rodes?

· Aquell menjar era una mica …………………………

· Porta un vestit de molts …………………………

· Ens trobarem a la vora del riu. Sota l’…………………….

· Volia ……………………… una cursa a l’estadi

· De què ompliràs un ……………………………. perquè pesi menys? De forats

· En Josep ………………………… més que la Marta. Sempre li guanya

· L’………………………. és la millor hora per fer fotografies en color

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Trabajo poético-plástico 3a evaluación

  TRABAJO POÉTICO-PLÁSTICO 3a EVALUACIÓN 1. Elije un autor de los presentados en esta entrada, de la literatura castellana, tiene que quedar...