Llengua Catalana
Repàs d’ortografia: les consonants
1. g/j, tx/ig, x/ix
1. Canvia el nombre dels mots següents:
barreja …………………………….. platja ……………………………..
enveges …………………………….. boges ……………………………..
granja …………………………….. mitja ……………………………..
2. Omple els espais buits de les paraules següents amb x, ix, j, g:
….uvenil, ….inès, ….àfec, fa….a, fre….ir, pi….ama, ….implet, in….ecció, madu….a
3. Omple els buits d’aquests mots:
ven….ar, pit….or, en….iny, fastigue….ar, a….uda, a….itació, enve….a, exa….eració, ….oia, ….elosia, ….eni, corat….e
4. Escriu una breu descripció en què apareguin els mots següents. Primer omple els buits:
e….ugar, plan….ar, safare…., nete….ar, a….eta, lle….iu, engan….ar, enmi…., ca….a, ….ersei.
5. Completa les frases següents amb les grafies que hi manquen:
· En ….avier va començar a enfilar-se ….emeneia amunt.
· Al meu despa…. trobaràs la ra….ola de color ….ulivert.
· De tant viat….ar va venir amb el cap ba….
· Quan ha sortit l’àrbitre, l’hem ….iulat molt fort.
· Va…. plantar sis mon….eteres.
· Del clau de la paret pen….ava un quadre de Miró.
· Hauria pogut ….urar que era el seu mit….ó.
· Ens han de….at veure la ….irafa.
· Anem a l’e….ida a prendre l’aire.
· Pensava que passe….aries pel passe…. de la Farina.
6. Escriu frases en què apareguin tots els mots de cada grup. Abans, completa les paraules:
· ….ifres, tra….èdia, mate…., ….oves.
· corre….ir, in….enuïtat, ener….ia, conè….er
· ….eneració, ma….oria, e….elebrats, for….ar
· ….ent, Sit….es, diri….e….o, de….ar
· ….ens, mon….etes, sandvi…., desit….ar.
7. Completau els refranys, completant les paraules amb j, g, tj, tg, x, ix, tx, ig:
· El pe…. no fa gaire gre….
· Setze ju….es d’un ju….at men….en fe….e d’un pen….at. Si el pen….at es despen….és es men….aria el fe….e del ju….e que el va ju….ar.
· On men….en dos en men….en tres.
· Pan….a plena fa bullícia, pan….a buida fa malícia.
· Quan la filla és casada surten els ….endres.
· De ….iquet es cria l’arbre dret.
· El vi de casa no emborra….a.
· Qui pren un co…. per company, co….e….a al cap d’un any.
· Home ….ugador, cada dia pi….or.
· Vent de llebe…. dóna mare….
2. s, z, ss, c, ç
1. El so [s] té diferents representacions gràfiques segons el lloc que ocupa dins la paraula i segons la vocal que té darrere. Tot prenent com a exemple les paraules que tenen grafies en negreta d’aquests refranys, completeu l’esquema que trobareu al final:
· Per Santa Llúcia, un pas de puça.
· Cap animal no ensopega amb la mateixa pedra.
· Març marçot mata la vella vora del foc.
· Per l’Ascenció, cortines al balcó.
· Si la lluna toca el menjar, ja el pots llençar.
· Si t’has vençut a tu, no et vencerà ningú.
· Ull blau i cella rossa fan galant mossa.
· Cor apassionant no vol ésser aconsellat.
· Poll ressuscitat pica més que cap.
· La paciència és la mare de la ciència.
· El pobrissó mai no té raó.
· Dels lluços, la cua.
· Si els taurons al vaixell fan escorta, és que ensumen carn morta.
· Si surts a passejar, no et cansis de preparar.
· Ni forner sense pastera ni camí sense drecera.
· El sol de març porta refredats.
· Diu el pinsà: “Quan ve l’octubre, quin fred farà!”
· Home braçut, home forçut.
A començament de paraula
a ……………………….
e ………………………. e ………………………..
s + i ………………………. c +
o ………………………. i ………………………..
u ………………………..
Entre vocals
a …………………………
e ………………………… e ………………………….
ss + i ………………………… c +
o ………………………… i ………………………….
u …………………………
a ………………………… e …………………………..
ç + o …………………………. sc +
u …………………………. i ……………………………
Entre consonant i vocal
a …………………………..
e ………………………….. a …………………………….
s + i ………………………….. c + o …………………………….
o …………………………... u …………………………….
u ……………………………
e ……………………………
c +
i …………………………….
A final de paraula
s …………………………………. c …………………………………
2. Completau les paraules del poema següent amb una d’aquestes grafies: s, ss, c, ç:
Després de la tempesta
Quan s’esqueixen els núvols ….obre el ….el,
la ….iutat ….urt rient de la tempesta,
regalant d’aigua llumino….a arreu,
remorejant de nou en ….ons de festa.
Recomen….a el remor en la ….iutat
i en el rostre dels homes l’alegria:
els núvols ….obre el ….el s’han esqueixat,
la tenebro….a nit torna a ….er dia.
Cadascú al….a els ulls per si retroba
la gran blavor del ….el, tan oblidada!
Beneïta sies, tempesta pa….ada,
Perquè fas al….ar els ulls a la llum nova!
Joan Maragall
3. Completeu les frases següents amb una paraula acabada en –ança o –ença de la mateixa família de les que encapçalen cada línia:
enyorar Quan sóc lluny sento molta ……………………………………….
esperar Hi ha un refrany que diu: “Mentre hi ha vida hi ha …………”
venjar Saps què va ser la ………………………… catalana?
semblar Té una forta ………………………. amb el seu germà.
prometre Vaig fer una ………………………… i l’he de complir.
créixer Està en període de ……………………………..
ensenyar Han rebut una bona …………………………….
lloar Va rebre una ……………………….. darrere l’altra.
conèixer He fet una ………………………. Molt interessant.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada